Vi har givet billedkunstneren Pernille Bøggild lov til at låne Kongegaardens KGX-rum i Glasværket for at kunne skabe Territorie med nye værker fra oprydningen i barndomshjemmet. Hun passer selv pop-up-udstillingen, der tager udgangspunkt i kunstnerens oprydning efter forældrenes død, sorgen, tabet, erindringen og muligheden for at træde nye spor samt minde os om, at de små ting i livet kan have stor betydning.
NB: Udstillingen kan ses i KGX i Glasværket Norvangen 3D, opgang A, 2. sal
Åbent: 17.11 (11-16), 21.11 (11-18), 1.12 (11-16) , 5.12 (11-18) og 7.12 (11-16)
Fernisering: Lørdag 16. november, 13-16
Pernille Bøggild siger selv om sin udstilling:
"Et langt levet liv pakkes ned i papkasser, smides ud eller foræres væk. Undervejs dvæler kunstneren i glimt ved det levede liv, det betydelige, og det tilsyneladende ubetydelige. Moderens handlinger i køkkenet, frikadeller, der steger på panden. Stuvet spinat i gryden. Duften, der breder sig. Spor af farens badekåbe, sengetæppe og duften af tobak. Naturen uden for, havens lavendelhække, rosmarin og kamille. Mågen der stjæler et stykke forkullet ristet brød - og kærligheden til det bornholmske klippelandskab, der kommer til udtryk i kantede pap-objekter".
I udstillingen kan man f.eks. opleve værket MOR, der er en konstruktion i hegnstråd og ristet, brændt brød. Værket består af et uendeligt antal viklinger, og er til minde om en dement mor. Pernille Bøggild arbejder således med sorg, tab, fravær som begreber og lader det sakrale træde frem i værker som Barndommens drømmeskrin, der er et skrin dækket med indsamlede blåmuslinger samt værket Rosa canina, hvor hun har støbt havens hundehyben i aluminium og skabt et varigt minde.
"De fleste mennesker møder sorgen og tabet af pårørende på et eller andet tidspunkt i livet. I udstillingen kan vi alle møde nye måder at tackle disse følelser på, herunder måder hvorpå man kan komme videre i livet", siger Pernille Bøggild.
Bio:
Pernille Bøggild er vokset op på Bornholm og har arbejdet som kunstner siden 2010, hovedsageligt med skulptur og simple fragmenter af stop-motion-film, der nogle gange involverer hendes egen krop. Siden 2011 har hun arbejdet med kunstens forhold til naturen, herunder samlermaniens natur og entomologiens verden. Hun arbejder oftest med udgangspunkt i egne erfaringer og eksistentielle refleksioner.
Hun har tidligere udstillet i bl.a. Landskrona Kunsthal, på Munkeruphus, i Skovsnogen Deep Forest Artland og er blandt vinderne af Sculpture by the Sea´s kunstneriske jurypris. Hun har studeret et par år på Det Kongelige Kunstakademis Billedhuggerskole og har en BA i Arkitektur fra Kunstakademiets Arkitektskole og i kunsthistorie fra Københavns Universitet. Hun har modtaget arbejdslegater fra Statens Kunstfond, senest i 2024.