Totalinstallationen Odalisken er skabt af performance- og billedkunstneren Lina Hashim, der blev født i Kuwait i 1978. Hun kom fra Irak til Danmark som flygtning i 1992 og har tidligere boet i Korsør. Hun tog afgang fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2020.
Lina Hashim har opnået stor succes og er blevet tildelt priser og nomineringer for sine personlige og performative værker, hvor hun kompromisløst udfordrer egne erfaringer og andres fastlåste forestillinger. Hun arbejder således i spændingsfeltet mellem kunst og antropologi.
Som muslimsk opdraget kvinde, og samtidig kritisk betragter, besidder hun et dobbelt blik i sine afdækninger af aspekter i islam, der ofte er gemt væk for offentligheden. Hun har sagt, at ”hvis Islam er et teaterstykke, vil jeg vise, hvad der sker backstage”.
Uden et blasfemisk sigte har hendes værker ofte en feministisk vinkel. Det tidlige værk Uden vind (2012) bestod af en række fotos af muslimske kvinders hår under tørklæderne. I Unlawful Meetings (2014) blev seksuel dobbeltmoral udstillet med billeder af hemmelige, muslimske stævnemøder og i værket Suicide Bombers (2016) satte hun fokus på kvindelige selvmordsbombere og deres død.
I gennembrudsværket The Touch (2020) fortalte Lina Hashim gennem performance, dans og installation om sin egen historie som en kvinde, der forsøger at kaste sin forbandelse af sig. En rystende fortælling, som blotlagde modsætningerne mellem den islamiske religion og vestens sekulære samfundsliv, og som for alvor slog hendes navn fast i kunstverdenen.
Til sin soloudstilling i Kongegaarden har Lina Hashim skabt en dragende og aktiv totalinstallation med udgangspunkt i de orientalistiske maleres forestillinger om et arabisk harem med odalisker, dæmpede farver, farvede stoffer, smykker, kjoler, blomster og forskellige frugter.
Odalisken er et velkendt malerisk motiv, der skildrer kvinden som lys, ren og poleret og som et passivt objekt, der lader sig underkaste det mandlige blik. Malerierne er skabt af nogle af de mest anerkendte mandlige kunstneres fantasier, der har medvirket til at stereotypificere kvinden.
I Kongegaarden kan publikum opleve et sanseligt og emotionelt værk, der vil gøre op med de narrativer kunsten og museerne gennem odalisken som motiv har skabt om arabiske kvinder - og måske samtidig medvirke til at skabe større rum for muslimske kvindelige kunstnere på museerne.
Ved at præsentere Lina Hashims kritiske praksis i Korsør håber vi at kunne bidrage med nuanceret viden i den offentlige debat og tilbyde publikum nye kunstneriske former skabt af kunstnere med muslimsk kulturbaggrund. Kunstnere, der udfordrer etablerede stereotyper for at skabe plads til nye eksperimenter, samtaler, udtryk og hybride identiteter.
Kongegaardens udstillingsprogram 2024 er generøst støttet af Det Obelske Familiefond og Augustinus Fonden. Udstillingen ODALISKEN er generøst støttet af Statens Kunstfond.