KONGEGAARDEN
Anna Taina,
Full Time Work - Live maleperformance, 2021 Transporting Paint - Video 02.00 min., 2019
”I løbet af udstillingsperioden maler jeg direkte på Kongegaardens vægge over en periode på syv dage, der svarer til en arbejdsuge på 37 timer. Jeg vil arbejde indenfor forudbestemte regler og benytter bl.a. samme farvepalet som Marius Hammann brugte til at dekorere husets entré i sit vægmaleri fra 1901. Brugen af Hammanns farvepalet refererer til de kunst- og han̊ dværksmæssige processer, som har gjort Kongegaarden til den fredede bygning den er i dag. Til udstillingen bidrager jeg også med videoværket Transporting Paint”.
(Performances Full Time Work: 14.8 kl. 13-15, 18.8, 21-22.8, 25.8, 28-29.8 i Kongegaardens åbningstid).
Ruth Campau,
Floor (Kongegaarden), Akryl, akrylplade, spraymaling, tæppestop 23 m2, 2021
”Kongegaardens dunkle entré er domineret af høje brune træpaneler, borter i bordeaux, ultramarine joniske søjler samt en række fauner og satyrer på en æggeskals gul væg. For at spille op mod interiøret har jeg forsøgt at skabe et velkomstværk, som bad̊ e clasher, overrasker og pirrer, og som gæsten bliver tvunget til at gå på for at komme videre ind
i udstillingssalene. Farverne kommunikerer med de farver, som er brugt
på vægmaleriet, men det blanke farvestålende gulv reflekterer og signalerer en ny tid. Jeg vil gerne, at gæsten allerede ved sin ankomst bliver presset til at overskride en grænse og opleve et værk med kroppen".
Charlotte Thrane
Opognedture, brugte madrasser, pigment, støtter. (Del 1: H 240 x L 370 x B 180 cm, del 2: H 230 x L 320 x B 180 cm), 2021
”I to små, intime rum i det fredede rokokohus fra 1761 er der mast en samling brugte madrasser op ad væggen fra begge sider. Rokokoen er en historisk stilart, der er blevet symbol på - og udtryk for -menneskelige idealer. De kasserede madrasser fremstår nu som billeder på levet liv med alle dets op og nedture, og måske det kasserede siger mere om, hvem vi er, end hvem vi drømmer om at være. De forskellige, men alligevel næsten ens madrasser kan ses som et udtryk for et fællesskab - på et universelt og menneskeligt plan, eller på et mere lokalt plan”.
Elle Klarskov Jørgensen
GO-EAST (2021) består at to værker: FILTERZONE, aero-plywood, træ, farve, (135 x 40 cm), 2017 + TIKSOTROPISK STATE, aero-plywood, træ og farve, grafit, (150 x 30 cm), 2021.
”Jeg lader mine skulpturelle objekter forholde sig til de omkringliggende, arkitektoniske rum, der påvirker os og former vores hverdag. Ofte skaber jeg modeller af huse og møbler for at undersøge og opstille alternativer til de fysiske rammer. I de seneste år har jeg rejst mod øst, og er især blevet fascineret af det mobile og temporære i japansk arkitektur, hvis idé er, at huset ikke nødvendigvis er statisk, men derimod er foranderligt og kan skabes i nuet. Inspireret af de japanske tegnsystemer udforsker jeg i mine skulpturer området mellem skrifttegn og sprog for at finde billedet i tegnet”.
Pernille Kapper Williams
Lust and Love I, rouge, blush, highlighter og øjenskygge af Shiseido (Ø 60 cm), 2021
Lust and Love II, rouge, blush, highlighter og øjenskygge af Hermès og Shiseido (30 x 24 cm), 2021
Lust and Love III, rouge, blush, highlighter og øjenskygge af Hermès og Shiseido (120 x 100 cm), 2021
”Alle tre malerier har været forlæg for flagværket Monument of Lust and Love, som er placeret i Kongegaardshaven. Billederne er et udvalg af flere malerier, der alle har været en del af flagets tilblivelsesproces. Det mindste blev det endelige billede, der er blevet affotograferet og siden forstørret op til et digitalt tryk på tekstil, og som i dag kan opleves som et flag og et blafrende skulpturelt værk. Billederne vidner om en teknik, hvor malerlærredet er blevet påført make-up i flere lag, der siden er vasket af og delvist fjernet. I øvrigt et materiale som jeg har anvendt til at male med gennem en længere årrække”.
Tumi Magnússon
Time Correction Melodies, Tre kanals video og lyd installation, 2021
”Videoværket Time Correction Melodies er installeret i Kongegaardens koncertsal og består af tre optagelser af uregelmæssige bevægelser, der fremkalder lyd. Hver bevægelse for sig er blevet manipuleret til at blive lige lang - to sekunder. Dette giver en jævn, langsom rytme gennem hele installationen. Den manipulerede ændring af tiden får også indflydelse på tonehøjden, der bliver enten for høj eller for lav, og derfor danner en melodi. De tre melodier bliver til en kakofonisk harmoni”.
KONGEGAARDSHAVEN
Pernille Kapper Williams
Monument of Lust and Love, lakeret glasfiber, pvc, digitalt print på EcoTex. Flaget er en forstørret gengivelse af et maleri, som kunstneren har malet til udstillingen. Maleriet er skabt ved brug af kosmetik som rouge, highlighter og øjenskygge på lærred, (total H 1000 cm, Flag 200 x 275 cm), 2021
”Flagværket er skabt med afsæt i afsæt i de historiske rammer og er en hyldest til kærligheden symboliseret ved kærlighedsforholdet mellem Caroline Mathilde og Friedrich Struensee, hvis forbudte elskov foregik i Kongeværelset, før de begge led en trist skæbne i 1772 anklaget for mytteri mod Kong Christian VII. Flaget kan ses som et mindesmærke og affotograferet forstørrelse af et maleri med rouge, high-lighter og øjenskygge på lærred. Kosmetik kan fremhæve det, der allerede er til stede, men også maskere det uønskede. Flagets bevægelige og foranderlige form i vinden gør billedet organisk, materielt og kropsligt”.
X-RUMMET I GLASVÆRKET
Claus Egemose
Dependent, pap, papir, akrylmaling, (300 x 120 x 12 cm), 2021
Autonom, plexiglas, aluminium, (160 x 160 x 130 cm), 2021
”Umiddelbart er farverne forskellige i de to værker, men ved at sætte deres styrke i spil viser jeg, hvordan farver har en indtrængende effekt på overflade, tekstur og lys. Farver kan være i stand til at forandre et materiale eller en overflade, ligesom de kan transformere et rum, hvis de bliver spredt af lys. De enkelte værker fremtræder på deres helt specifikke måde i udstillingsrummet, men placeret i samspil bliver det også tydeligt, hvordan det enkelte værk kan opleves i kraft at det andet på et direkte fysisk og konkret plan”.
Ruth Campau
Yellow Bend (KongegaardenX), akryl, mylar, træ, jern, sten (542 x 200 x 100 cm), 2021
"Kongegaardens X-rum i Glasværket er stort, råt og malet med en dyb neapelgul forneden og en mørk grå foroven. Yellow Bend er et vertikalt værk, som bryder det horisontale forløb og som med en luftig transparent gul giver rummet lethed. Men med buen forneden, hvor maleriet bliver holdt på plads af en sten, bryder det også med tyngdeloven og rummets vertikalitet. Jeg arbejder ofte med værker, der er større end kroppen, netop fordi jeg gerne vil have, at beskueren mærker værket med sin krop, i stedet for bare at opleve det med øjnene. Værket kan både opleves opadstræbende eller som et fald”.
Michael Mørk
Go West, maling på krydsfiner, (220 x 700 cm), 2021
”Maleriet er en abstrakt fortolkning af begrebet Go West. Kompositionen består af modsatrettede energier. En “tung” uigennemsigtig bundmaling, og en topmaling som et mønster af parallelle linjer. Enkelte steder oplever man bundmalingen som skjolder, der slår gennem mønstret. Andre steder er den øverste maling nærmest skrællet af, så forskellige maleriske lag smelter sammen. I maleriets nederste tredjedel er en hvid horisontlinje med skriften South-West, der som en destination er et “håb”, der refererer til værktitlen. Maleriet er inspireret af kunstretningen ’op art’, der udnytter, at vores syn kan bedrages af optiske fænomener”.
Oskar Koliander
Vende et blad // Turn the page, 6mm bukket glas i A1 (59,4 x 84,1 cm), 2021
”Vende et blad er inspireret af produktionen i det tidligere glasværk. Hver af de fire 6 mm glasplader er formet som et A1-ark og med et bukket hjørne efterligner de det digitale symbol for ‘nyt dokument’. Med et enkelt blødt buk spiller værket på udtrykket 'at vende et blad’ og ønsket om både en ny begyndelse med kunst i det tidligere glasværk og en ny fremtid for Korsør. Monteret på den gulmalede, rå betonvæg bryder værket med glassets almindelige funktion som vindue og sætter i stedet fokus på væggen og beskueren, der ser sig selv forvrænget i den blanke overflade”.
Dan Stockholm
Paleontological problematica, gips, træ, stål, variable dimensioner, 2021
”Paleontological problematica” består af nøje udvalgte, og delvist nedbrudte stykker træ, som er blevet sprayet med hundredevis af liter gips. Gipsen fossilerer træet, og derved opstår en slags spekulative hybrider, der befinder sig mellem plante- og dyreriget. Det er et forsøg på at omdanne ’trækroppen’ og via materialeforskydningen komme tættere på en forståelse af andre livsformer og måske begynde at reflektere over, hvad vi kommer af, og i sidste ende måske endda forstå, hvad menneskets plads på planeten er”.