Gå til hovedindhold
ENG
 

Sådan er Kaare Golles' skulpturer i aluminium blevet skabt

MOTORHJELMENES STØBEPROCES

1. Stukkatører Brdr. Funder i København laver en gipsform af motorhjelmene, hvorefter de bliver pakket og sendt til støberiet i Italien.

2. Støberiet, Fonderia Artistica Mariani, er en gammelt familieejet virksomhed i byen Pietrasanta i det nordlige Toscana. Støberiet hører til blandt verdens bedste og støber for verdens førende kunstnere. I området har der været bronzestøberier siden Etruskerne, og rundt omkring i området finder man bambusplanter, som blev indført, fordi man kunne bruge bambusrørene i selve støbeprocessen - noget støberiet stadig holder fast i.

3. Formen kommer i første omgang ind i voksværkstedet, hvor de i tilfældet med Kaare Golles' motorhjelme støber et 1 cm tykt lag voks i formen.

4. Overskydende voks fra formen fjernes, og man laver et metalskelet til voksfiguren, som stabiliserer den ellers bøjelige voks.

5. Voksfiguren (altså kopien af motorhjelmen) bliver retoucheret - dvs. alle de små fejl, skævheder og krymp, der er kommet i selve voksstøbeprocessen bliver udbedret. Processen kan tage mange dage.

6. Indløbene, altså de kanaler hvori bronzen/aluminium skal hældes ned i formen, bliver sat på.

7. Nu kommer voksfiguren med indløb ned i formeriet, hvor den bliver "paneret" i en keramisk masse. Denne proces gentages 3-5 gange.

8. Nu er voksfiguren indhyllet i en tynd keramisk form, der bliver brændt i ovnen. Herved bliver keramikformen stærk og voksen smelter ud.

9. Den nu brændte keramiske form tjekkes for eventuelle sprækker osv. og den skal være 100% vandtæt, før den bliver hejst ned i et stort kar med sand, hvor den sættes i vakuum for at stabilisere formen.

10. Aluminiumet bliver smeltet i en stor grafitdigel til en temperatur på ca. 800 grader (bronze ca. 1200 grader), hvorefter den flydende aluminium bliver hældt i formen.

11. Nu skal aluminiumen størkne og køle af, før den keramiske form bankes af og metalskelettet samt indløbene bliver fjernet. Motorhjelmen står nu med små tapper fra indløbene og et utal af huller fra skelettet.

12. Motorhjelmene bliver sandblæst, inden de kommer over i officina (metalværkstedet).

13. I metalværkstedet bliver indløbene slebet, hullerne svejset til og så begynder arbejdet med at ciselere. I støbeprocessen vil der grundet varmen altid opstå små revner, krymp og buler, som skal udbedres ved at banke, slibe, svejse, file osv. - en lang proces som kan tage flere uger.

14. Til sidst laves vægophænget, det bliver svejset på og motorhjelmene slibes en sidste gang.

15. Så skal motorhjelmen poleres - igen en tidskrævende proces.

Fra man går i gang i voksværkstedet i Pietrasanta, til man stå med blot én færdig skulptur, går der mindst 20-25 arbejdsdage, og på sin vej har skulpturen været igennem minimum 11 forskellige hænder.

 

Kaare Golles, Fossil (Toyota) 1, 2023. Foto: Brian Kure
Kaare Golles, Fossil (Toyota) 1, 2023. Foto: Brian Kure
Gipsformene pakkes og sendes til støberiet i Italien
Gipsformene pakkes og sendes til støberiet i Italien
2. Støberiet Fonderia Artistica Mariani i Pietrasanta i Italien
2. Støberiet Fonderia Artistica Mariani i Pietrasanta i Italien
3. Formen kommer i første omgang ind i voksværkstedet.
3. Formen kommer i første omgang ind i voksværkstedet.
4. Overskydende voks fra formen fjernes, og man laver et metalskelet til voksfiguren.
4. Overskydende voks fra formen fjernes, og man laver et metalskelet til voksfiguren.
5. Voksfiguren (altså kopien af motorhjelmen) bliver retoucheret
5. Voksfiguren (altså kopien af motorhjelmen) bliver retoucheret
6. Indløbene bliver sat på.
6. Indløbene bliver sat på.
7. Nu kommer voksfiguren med indløb ned i formeriet, hvor den bliver "paneret" i en keramisk masse.
7. Nu kommer voksfiguren med indløb ned i formeriet, hvor den bliver "paneret" i en keramisk masse.
8. Nu er voksfiguren indhyllet i en tynd keramisk form, der bliver brændt i ovnen.
8. Nu er voksfiguren indhyllet i en tynd keramisk form, der bliver brændt i ovnen.
9. Den nu brændte keramiske form tjekkes for eventuelle sprækker, før den sænkes ned i karret.
9. Den nu brændte keramiske form tjekkes for eventuelle sprækker, før den sænkes ned i karret.
10. Den flydende aluminium bliver hældt i formen.
10. Den flydende aluminium bliver hældt i formen.
11. Nu skal aluminiumen størkne og køle af, før den keramiske form bankes af og metalskelettet samt indløbene bliver fjernet.
11. Nu skal aluminiumen størkne og køle af, før den keramiske form bankes af og metalskelettet samt indløbene bliver fjernet.
12. Motorhjelmene bliver sandblæst, inden de kommer over i officina (metalværkstedet).
12. Motorhjelmene bliver sandblæst, inden de kommer over i officina (metalværkstedet).
13. I metalværkstedet bliver indløbene slebet, hullerne svejset til, og så begynder arbejdet med at ciselere.
13. I metalværkstedet bliver indløbene slebet, hullerne svejset til, og så begynder arbejdet med at ciselere.
14. Til sidst laves vægophænget, det bliver svejset på og motorhjelmene slibes en sidste gang.
14. Til sidst laves vægophænget, det bliver svejset på og motorhjelmene slibes en sidste gang.
 15. Så skal motorhjelmen poleres - igen en tidskrævende proces.
15. Så skal motorhjelmen poleres - igen en tidskrævende proces.

Kongegaarden. Algade 25, 4220 Korsør Åben: Tors 11–18, fre–søn 11–16

Email: info@kongegaarden.dk Tilmeld dig Kongegaardens nyhedsbrev

Telefon: (+45) 5837 7890 CVR: 17281682 | Mobilepay: 887274

Slagelse Kommune

Kongegaarden er støttet af
Slagelse Kommune