1. JULI – 24. SEPTEMBER 2023
Camilla Berner (f. 1972) er en af landets mest interessante kunstnere, hvis stedspecifikke og økofeministiske værker ofte tager udgangspunkt i forholdet mellem den kontrollerede og vilde natur. Hun gør opmærksom på vores konventionelle og ofte undertrykkende naturopfattelse og retter dermed et subtilt politisk og kritisk blik på os selv i forhold til naturen.
”Man må erkende, at den patriarkalske, hvide samfundsstruktur ikke blot har undertrykt kvinden, men også har udnyttet og domineret naturen og kunsten. Ønsker vi et samfund, der kan håndtere klimaforandringer, må vi gøre op med den undertrykkende struktur og reelt begynde at forholde os og lytte til dem, der er blevet holdt nede. Hvad enten det er kvinden, blomsten eller kunstneren”, siger Henrik Broch-Lips, leder af Kunsthal Kongegaarden.
Kunsthal Kongegaarden i Korsør har inviteret Camilla Berner til at skabe en original, tankevækkende og stedspecifik udstilling, der kobler samfundets stigende begrænsning af planternes mulighed for at sprede deres pollen med den historiske forhindring af kvinders seksuelle udfoldelsesmuligheder.
Inspireret af David Attenboroughs dokumentarfilm Planternes Privatliv, der bl.a. beskriver planternes seksualliv og pollens helt centrale rolle i økosystemet som livsbekræftende plantesæd, har Camilla Berner konkret taget afsæt i Sprogøs natur og mørke forsorgshistorie, da øen var hjemsted for ”moralsk defekte” kvinder, der blev isoleret midt i Storebælt og ofte tvangssteriliseret i Korsør.
Den stedspecifikke udstilling breder sig over fem rum, hvor blomstens elementer er kunstnerisk fortolket og blæst op i en enorm skala, hvor publikum antager et insekts perspektiv. Ved at anvende forstørrelsen som greb og sørge for en anden og ny relation mellem menneske, krop og plante kan Berners værker måske åbne for nye indsigter i naturens knivskarpe balance og eksistens.
I det første rum bliver publikum som et insekt på vej efter føde ført gennem en konisk formet tragt, der leder frem til et stort lerfad med ægte pollen. I rum to er gulvet dækket af to hundrede skulpturelle værker, som 56 lokale kvinder gennem seks workshops har formet som pollen fra gul snerre, der også er kendt som ’Jomfru Marias sengehalm’.
Den truede plante er blevet brugt som underlag i Jesu krybbe og i den nordiske mytologi blev den anset som en hellig plante viet til kærlighedsgudinden Freja. Plantemedicinsk bliver gul snerre anvendt til standsning af menstruation og komplikationer ved fødsler.
I rum tre mødes man af en smal gang med vægge på begge sider beklædt med stykker af tov dyppet i gul voks, samt objekter inspireret af den gule snerres griffel. I rum fire bliver der vist en fotografisk forstørrelse af gul snerres frø og i haven (rum 5) er der et mindre bed med planten fra Sprogø. En livscyklus er fuldendt.
Pollen er essentielle for naturens afgørende reproduktion, men mødes ofte af menneskelig fjendtlighed, da de små ’sædceller’ er kendt for allergifremkaldende egenskaber. Camilla Berners udstilling sætter fokus på plantelivet som en nødvendig sameksistens med andre arter og udfordrer vores evne til at forstå og respektere klodens biodiversitet og økosystemer.
”Ødelægger vi en plantes levested, og de arter den sameksisterer med for at kunne reproducere sig selv, mister vi ikke blot en enkelt blomst, men en række arter. Undertrykkelse af planters formeringsevne kan føre til massiv ødelæggelse af økosystemet, og i sidste ende ramme os selv som en del af fødekæden”, siger Camilla Berner.
YDERLIGERE INFO:
Kunstfaglig leder og kurator Henrik Broch-Lips, hbl@kongegaarden.dk, Tel: 2236 4127
FERNISERING LØRDAG 1. JULI KL. 13:
Åbningstale kl. 13.15 af Henrik Broch-Lips, leder af Kongegaarden
PRESSEBILLEDER:
For at downloade pressebilleder skal du klikke på de enkelte billeder for at se dem i høj opløsning og tryk derefter "gem som" for at gemme det pågældende billede. Fotokreditering Kunsthal Kongegaarden, hvis ikke andet er nævnt.
NB: Kontakt venligst info@kongegaarden.dk, hvis du har spørgsmål eller f.eks. ønsker specifikke pressebilleder tilsendt.
Støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Knud Højgaards Fond, Augustinus Fonden, Kunstnerværkstedet Kabeldepotet og Slagelse Kommune