I anledning af Korsørs 600 års jubilæum, og inspireret af Kongegaardens særlige navn og royale historie, har vi inviteret Hannah Toticki til at udstille sin serie af keramiske skulpturer Regenter, der bliver suppleret med nye værker skabt i glaseret stentøj, tekstiler og plast.
Kongegårdens årsprogram 2025 tager udgangspunkt i ordet Umwelt, som Korsørforfatteren Jens Baggesen ’opfandt’ i år 1800, og som blev indført i den tyske ordbog i 1811 med definitionen: ’Die Umgebende Welt, die Welt um uns her”. Det blev senere oversat til dansk som ’omverden’.
I 1909 anvendte den tyske biolog og filosof Jakob von Uexküll begrebet Umwelt til at forklare, hvorfor forskellige dyr i samme økosystem reagerer på forskellige eksterne signaler. Han skelnede mellem Umgebung (de objektive omgivelser), og Umwelt (omverden), som er det subjektive udvalg af elementer, som dyret i kraft af dets artslige disposition sansemæssigt har adgang til.
Overført til mennesker mente Uexküll, at Umwelt beskriver forskellen i opfattelsen af den omgivende verden, og er et begreb for den verden, vores sanser giver os adgang til - verden er individuel fra person til person og kan forstås som et individs egen ’bobleverden’. Et hvert levende væsen har sit særegne sanseapparat og sin egen erfaringsverden. Selvom vi deler en fysisk virkelighed med feks. regnormen, kan vores omverden, i ordets oprindelige betydning, være væsensforskellig.
Hannah Totickis serie Regenter gør os ligeledes opmærksom på, at lige netop vores perspektiv på verden blot er ét ud af mange, og at det fordrer en ydmyghed, som der aktuelt er særligt brug for. De enkelte værker tager udgangspunkt i kronen som symbolsk objekt, og er udformet som abstraktioner over kroner, hvis opadstræbende udformning peger direkte mod den Gud, som kongemagten baserede sin magt på.
Værkerne handler om det komplekse forhold, at vi som mennesker på den ene side er klodens suverænt mest magtfulde art - vores ageren har enorme konsekvenser for vores (og andres arters) omverden. På den anden side har vi ikke kontrol - hverken som individer eller som samfund.
Med kronernes absurde titler som Regent over nervesystemet, Regent over ørkenens sand og Regent over trækfuglenes linjer peger det samlede værk netop på denne dobbelthed: Menneskeskabte landskabs- og klimaforandringer har indflydelse på træk-ruterne, men samtidigt har vi ingen kontrol eller magt over fuglene.
Hannah Totickis keramiske værker er ofte farvemættede, ornamenterede og gakkede. Nogle er glinsende lækre og spiller på en kommerciel og velkendt vareæstetik, der er designet til at vække forbrugerens begær. Nogle låner formsprog fra smykker og accessories og andre grænser til det fjollede.
Alle bryder dog med beskuerens umiddelbare forventning. Og på trods af det skinnende og spraglende ydre omhandler hendes værker nogle af livets helt store komplekser og spørgsmål.