ENG

ÅRSBERETNING 2021

Op på hesten, pilgrim, fat tøjlerne, rid mod vest! Rid til Korsør, og se udstilling!
                           Kunstkritiker og forfatter Peter Laugesen, Information, 29.9 2021

2021 har været et interessant år for kunstnere, publikum, bestyrelse, medarbejdere og frivillige i Kongegaarden. Siden forvandlingen til professionel kunsthal med eksperimenterende samtidskunst har man kunnet opleve en række udstillinger, klassiske koncerter, performances med lydkunst, nye præsentationer af Isensteins værker, kunstsaloner, kunstnersamtaler, foredrag, omvisninger, videointerviews og meget meget mere. Alt sammen på et kompetent og kunstfagligt niveau.

Lukket ned af pandemien blev årets første måneder brugt til at opfriske Kongegaardens interiør og skaffe fondsmidler. Vi indgik en favorabel aftale med Glasværket A/S om i de næste tre år at skabe udstillinger med samtidskunst i et stort og højt ikonisk industrilokale med beton på gulvet og masser af industri-historie i væggene. Vi er taknemmelige og glade for det gode samarbejde med ledelsen.

I løbet af året har vi fået mange nye frivillige, der med stor entusiasme er med til at skabe en række arrangementer, hjælpe til i forbindelse med etablering af udstillinger og sikre, at vi kan holde åbent seks dage om ugen – i Algade og til tider også i Glasværket. Det er givende og inspirerende at være frivillig i en levende kulturinstitution, og vi har altid brug for flere hænder og hoveder.

E
fter omtale i nationale og regionale medier som Politiken, Weekendavisen, Information, Kristeligt Dagblad, Kunsten.nu, TV2ØST og Sjællandske fik landets kunstinteresserede øje på Kunsthal Kongegaarden. Medlemmer af Statens Kunstfonds billedkunstudvalg lagde deres vej forbi Korsør og hæderslegater på 100.000 kr. fandt også vej til en række af vores yngre udstillere.

2021 var året, hvor vi på eget forlag udgav en håndfuld kataloger og producerede videointerviews til næsten hver udstilling. Med undervisningstilbud, og en populær foredragsrække om samtidskunst, vendte vi også blikket mod det nære miljø, og fik besøg af både voksne, unge, børn og en række skoleklasser fra Korsør og omegn.

I det forgangne år lykkedes det at opnå betragtelig udstillingsstøtte fra nogle af landets største fonde og skaffe kommunale midler til at udvikle og reaktivere Isensteinsamlingen. Den uundværlige hjælp kommer lokale virksomheder til gode og for at kunne præstere endnu mere, og gerne i samlet flok, arbejder vi vedvarende på at forklare fonde, statslige og kommunale institutioner, hvor vigtigt det er at have en professionel, vestsjællandsk kunsthal, der kan være med til at løfte hele området.

Publikumstallet blev øget i 2021, men selvom alle endnu ikke træder ind ad døren, så er vi med fri adgang, og gratis arrangementer, for alle og giver alle mulighed for at opleve professionel kunst - uanset social indkomst og baggrund. En vigtig demokratisk opgave, da især den nonkommercielle, eksperimenterende og kritiske kunst er et middel til personlig udvikling, samtale og samvær.

UDSTILLINGER I 2021
Udstillingsåret blev indledt med to omfattende soloudstillinger skabt af Steen Rasmussen og Morten Modin. Både NO BORDERS og DE UØNSKEDE blev vel modtaget af publikum og anmeldere. Lisbeth Bonde fra Kristeligt Dagblad gav Morten Modins udstilling fem flotte stjerner og skrev bl.a., at ”Struensees lyserøde portræt i kæmpeformat (…) fylder næsten hele rummet ud. Touché. Det er popkunst med vokseværk. Det er et både tankevækkende, stedshenvisende og originalt værk”.

Politikens litteraturredaktør Jes Stein Pedersen leverede tre begejstrede sider: ”Korsørs nye kunsthal står på en solid makronbund af historie, den gamle bygning strutter af moderne kunst, og i Kongeværelset venter Struensee i pink på de næste kapitler”.

I maj og juni viste vi LANDING 2021 som en ambitiøs gruppeudstilling med seks nyuddannede billedkunstnere, der hver især skabte nye værker til Kongegaardens særegne og historiske arkitektur: Villiam Miklos Andersen, Maja Isabella Qvarnström, Mette Rasmussen, Emil Skamstrup, Eliyah Mesayer og Kåre Frang. De to sidstnævnte modtog stor hæder, anerkendelse og 100.000 kr. hver, da Carl og Anne Marie Carl-Nielsen Legatet uddelte priser til lovende talenter midt under udstillingen. I samme periode kunne man opleve Julie Østengaards akustiske værk CONCURRENT, der bestod af seksten lydskulpturer. Også hun fik den eftertragtede talentpris.

I juli åbnede vi Tinne Zenner og Eva la Cours udstilling THE VISUAL INSCRIPTION: Endangered and Endangering, der var en stedspecifik og æstetisk bearbejdning af deres kritiske betragtninger af Danmarks koloniale tilstedeværelse i Grønland og Korsørs historiske rolle som port til Nordatlanten. Mange, især lokale gæster, fandt den arktiske forbindelse særdeles interessant og relevant.

I juli gav vi også den unge billedkunstner Marie Raffn et måneds arbejdsophold, der resulterede i en pop-udstilling i Glasværket inspireret af steriliserede naturmiljøer og voldsomme klimaforandringer. Marie Raffn er netop blevet tildelt et hæderslegat på 100.000 kr. af Niels W. Bagges Kunstfond, som skriver: "Senest (i Korsør red.) har hun arbejdet med manglen på insekter om sommeren, som et resultat af menneskets ændring af og påvirkning af vores miljø. Store glasfiber plader med epoxy var som faldne insektvinger, og fremstod som lige dele pessimistisk melankolske og håbefulde".

I august kunne daværende kulturminister Joy Mogensen åbne GO WEST, der var kurateret af Ruth Campau og som bredte sig over Kongegaarden, Glasværket, Kongegaardshaven og byrummet. Publikum og anmeldere kom langvejs fra. Kristian Handberg fra Kunsten.nu skrev, at ”det er en udstilling med højt niveau og bred spændvidde. Man har turdet vægte udtryk, som ikke bare blæser sin beskuer omkuld eller taler med store bogstaver. I stedet er det de dybe overflader med sans for rummene og stedets muligheder. Så ingen grund til at modsige titlens opfordring til at tage vestpå og til at holde øje med Kongegaardens ambitiøse kunstsatsning i Korsør”.

Dagbladet Informations erfarne kunstkritiker Peter Laugesen skrev, at man skulle sadle hesten og ride til Korsør for at ”opleve nye værker skabt af ti af landets mest eksperimenterende samtidskunstnere”.

I årets sidste måneder har man kunnet opleve LIVING ROOM med nye værker af Anna Borgman og Morten Stræde. Den gennemførte udstilling bestod af helt nye og re-installerede værker, som var bearbejdet til stedets historiske rammer og finborgerlige udsmykning. I sidste uge tildelte Niels W. Bagges Kunstfond Anna Borgman et hæderslegat på 100.000 kr.

Frederikke Vedelsby fik tildelt arbejdsophold i den store legatbolig i efteråret, og det endte med en pop-up udstilling i Glasværket med en række tegninger og 16mm film overført til video. Årets sidste udstilling er med værker af kunstnergruppen Basic fra Aarhus og den åbner 17. december.

MASSER AF KLASSISK MUSIK

I slutningen af august kunne vi præsentere en klassisk mini-festival med topprofessionelle koncerter og internationale stjerner tre aftener i træk. Blandt musikerne var cellisten Nick Shugaev, pianisten Andrei Korobeinikov, solobratschisten Sune Ranmo, violinisten Aleksander Kølbel samt sopran Frederikke Kampmann og kgl. Koncertmester Emma Steele. Der var koncertintroduktion med litteraturforsker Christian Kock og efter koncerterne mødte publikum musikerne på terrassen og fik sat ord på deres koncertoplevelse. Koncerterne blev generøst støttet af Slots- og Kulturstyrelsen.

Korsørkoncerterne arrangerer også klassiske koncerter i Kongegaarden, og det er vi meget glade for. I år har man blandt meget andet kunne høre Benita Haastrups Trio og Radioens Wienertrio. Med Con Sordino, Operaakademiet og Channe Nussbaum Trio ser næste års program også lovende ud.

FREMTIDENS KUNST / KONGEGAARDENS ÅRSPROGRAM 2022
Nu venter så 2022. Her vil vi fortsætte med at producere publikumsinddragende og tankevækkende udstillinger og videreudvikle Kunsthal Kongegaarden som regionens udstillings- og læringsplatform for den nye kunst. Men vi vil samtidig lade yngre kunstnere sætte nyt lys på Isensteinsamlingen og måske give endnu mere plads til eksperimenter i krydsfeltet mellem billed- og lydkunst.

Årsprogrammet bliver indledt med udstillingen "LANDING 2022", som præsenterer nye værker af seks nyuddannede billedkunstnere fra landets tre statsstøttede kunstakademier: Sophie Filtenborg, Javier Alvarez Sagredo, Sabine Wedege, Kasper Knudsen Muusholm, Signe Rohardt Lund og Joakim Hyldebrandt.

På samme tid vil man kunne opleve Trine Struwes proces- og udstillingsprojekt i Kongegaardens udstillingsrum (KGX) i Glasværket. Hun er blevet tildelt ophold i en af Kongegaardens legatboliger, og det planlagte lyd- og performanceværk samt en række skulpturer bliver skabt som proces på stedet og vil tage afsæt i mødet imellem krop og sprog.

Årets tredje udstilling bliver skabt af Kristoffer Akselbo, der vil ændre på den virkelighed, vi kender, og stille spørgsmål ved den gængse opfattelse af naturkatastrofer. Ifølge kunstneren kan den slags hændelser også skabe solidaritet, altruisme og nye visioner.

I det sene forår kan man også opleve Kristian Touborgs ruminstallation i Glasværket. I sit spektakulære projekt vil han vende traditionel tænkning om globale klimaudfordringer på hovedet ved at fremstille vand som positivt, trygt og knapt så foruroligende.

Sommeren byder på duo-udstillingen ’Guesthouse’ af Astrid Kristiansen og Krista Rosenkilde, der begge arbejder i det snævre felt mellem kunst og design. De to billedkunstnere vil udforske maleriet som genre i en skulpturel, stedspecifik scenografi og måske ’provokere’ ved at vende Isenstein, Hammann og håndværksbegrebet på hovedet.

Nogenlunde samtidig indtager Louise Sparre KGX i Glasværket for at skabe en mikro-makrokosmisk installation og en gigantisk celle. Ved at zoome ind på kroppen, og koble forskellige teorier, undersøger hun menneskets slægtskab med stjernerne.

Årets sidste og mest omfattende udstilling er Retroavantgarde med deltagelse af over 20 kunstnere og som udfolder sig over flere udstillingssteder og det meste af Korsør by. Kunstnerne er inviteret til at udfordre sig selv med nye kraftfulde værker inspireret af den kunstneriske energi og frie kreative vilje til kollektiv forandring, der i sin tid drev den historiske avantgarde og dens utopiske visioner.

Line-Up: Thorgej Steen Hansen, Asbjørn Skou, Bank & Rau, Zven Balslev, Rikke Benborg, Pist Protta, Kristoffer Ørum, Ditte Gantriis, LADA, Claus Ejner, Mette Rasmussen, Michael Boelt Fischer, Lise Nørholm, Christian Finne, Randi & Katrine, Tobias R. Kirstein og Hannah Amalie Nielsen.

Ovenstående blot lidt om, hvad man kan forvente at opleve i Kunsthal Kongegaarden næste år. I mellemtiden arbejder vi videre på at være en nyskabende, kritisk og non-kommerciel medspiller på den danske og internationale kunstscene og fremover bidrage endnu mere til udviklingen af det billedkunstneriske miljø i Vestsjælland.

RIGTIG GLÆDELIG JUL OG GODT NYTÅR TIL ALLE!

På personalets vegne

Henrik Broch-Lips
Administrativ og kunstfaglig leder
Kunsthal Kongegaarden

FØLGENDE HAR STØTTET OG STØTTER KUNSTHAL KONGEGAARDEN:
Statens Kunstfond, Statens Værksteder for Kunst, Det Obelske Familiefond, 15. Juni Fonden, Augustinus Fonden, Knud Højgaards Fond, Poul Johansen Fonden, Grosserer L.F. Foghts Fond, Beckett-Fonden, Ernst B. Sund Fonden, HAKI Stillads, E. Nielsen Stenhuggeri, Slagelse Kommune og Glasværket A/S.

Anna Taina, Full Time Work, 2021
Morten Modin, Struensee, 2021
Steen Rasmussen og Rikuo Ueda, Wind Collection, political version, bannere, Kongegaardshaven, udsnit, 2021
Kåre Frang, Life and Luck, LANDING 2021